1. Nowoczesne piekarniki – funkcje, o których nie wiedziałeś
  2. Co zrobić, żeby mieć zawsze przy sobie dowód szczepienia
  3. Jak zabezpieczyć firmę przed kradzieżą?
  4. Słuchawki zasilane… energią słoneczną
  5. Sprzęt biurowy na miarę XXI wieku
  6. Co produkuje przemysł ciężki?
  7. Virgin Galactic – jak przebiegł lot w kosmos?
  8. O co chodzi z tym pozycjonowaniem?
  9. Gdzie można zaparkować hulajnogę elektryczną?
  10. ASUS ROG ZEPHYRUS DUO 15 – na czym polega jego wyjątkowość?
  11. YouTube Premium – jak działa i ile kosztuje?
  12. Jak chronić komputer? 5 najlepszych programów antywirusowych
  13. Jak stworzyć kino domowe?
  14. Elementy, które należy zaplanować przed budową strony www
  15. Robotyzacja w polskich firmach – jak wpływa na to pandemia?
  16. Stanowisko game’owe – must have miłośnika gier
  17. Cyfrowy bliźniak – co to znaczy?
  18. Co kupić na święta majsterkowiczowi?
  19. Przydomowa biogazownia – co to jest?
  20. Akcesoria do telefonów i tabletów – doradzamy, co warto mieć
  21. Rodzaje subskrypcji Tidal
  22. Nowe budynki w Berlinie będą musiały mieć panele fotowoltaiczne
  23. Konsultacje SEO – na czym polega ten proces od strony technicznej?
  24. Co to jest Opera GX Mobile?
  25. Diagnostyka możliwa w kilka minut
  26. Czy warto kupić powerbank?
  27. Udostępnianie ekranu smartfona na telewizorze – poradnik
  28. Technologia pomocna w zdalnym nauczaniu
  29. Nowoczesne instalacje w zakładach przemysłowych
  30. Kim jest prosument?
  31. Co daje posiadanie wiedzy z zakresu elektroniki?
  32. Czy Facebook wyda swojego smartwatcha?
  33. Falownik do fotowoltaiki – za co odpowiada?
  34. Jonizator do wody – jak działa i co daje?
  35. Jaka elektronika przyda się w pracy zdalnej?
  36. Tablet do pracy zdalnej – czy to ma sens?
  37. Montaż fotowoltaiki – dlaczego jest opłacalny?
  38. Do czego można wykorzystać optogenetykę?
  39. Jak sterować oświetleniem?
  40. Jak zmienić kanał w routerze?
  41. Czym jest druk 3D?
  42. Co przyda się do przygotowania i wyświetlenia prezentacji?
  43. Co zrobić, żeby w domu było chłodniej bez klimatyzacji?
  44. Uruchamianie klimatyzacji latem po starcie samochodu to błąd!
  45. Sprzedaż na marketplace Facebooka – jak rozpocząć?
  46. Transport i technologiczne nowinki – co je łączy?
  47. Czym jest sonotermogenetyka?
  48. Technologia pomocna w ruchu drogowym
  49. Nowoczesne technologie warte zainstalowania w domu
  50. Inteligentny strój pływacki od Speedo – jakie są jego cechy?
  51. Polski tłumacz elektroniczny umożliwia komunikację w wielu branżach
  52. Powstał ekspres do kawy sterowany wzrokiem
  53. Jak wykorzystać technologię w druku?
  54. CCTV w domu – jakie daje możliwości?
  55. Facebook kids – na czym polega aplikacja?
  56. Bespoke Home – na czym polega nowa technologia Samsung?
  57. Czy sztuczna inteligencja może umożliwić pisanie za pomocą myśli?
  58. Opłata reprograficzna, na czym ma polegać?
  59. Jak działają samochody z silnikiem wodorowym?
  60. Szczepienia na COVID-19 w aptekach – trwają szkolenia
  61. Rekordowy wzrost sprzedaży komputerów PC w 2021 roku
  62. Signal – godny następca WhatsAppa?
  63. Co nowego w Microsoft Office 2021?
  64. Prezentacja w Microsoft Teams bez udostępniania ekranu? Już niedługo!
  65. Cyfrowy paszport szczepień – przepustka do swobodnego podróżowania?
  66. Polska wysoko w rankingu e-administracji
  67. Elektryczne samochody będą kontrolować ulice Warszawy
  68. Wykop traci na popularności – liderem nadal Facebook
  69. Pierwszy automat do odbioru paczek z Aliexpress w Polsce
  70. To koniec baterii w smartwatchach? Jak można ją zastąpić?
  71. Clubhouse – nowa sieć społecznościowa. Czym jest?
  72. Dyrygują orkiestrą, kierują ruchem. Co jeszcze potrafią roboty?
  73. Czym jest Youtube Shorts?
  74. Rozkładane smartfony – jaki model wybrać?
  75. Jak sieć 5G wpły­nie na nasze życie?
  76. Jak sprawdzić usunięte powiadomienia na Androidzie?
  77. Czy smartwatch może zastąpić EKG?
  78. Łazik Percy jest już na Marsie. Jaka jest jego misja?
  79. Opony z tytanu – przyszłość motoryzacji?
  80. Czy sztuczna inteligencja pomoże opracować nowe szczepionki?
  81. Jak technologia zmienia sztukę
  82. Pandemia przyspieszyła rozwój biotechnologii
  83. Samochody elektryczne a środowisko – dlaczego temat nie jest taki prosty?
  84. Usługi streamingowe – jak giganci walczą o polski rynek?
  85. Czy Blue Origin ma szansę dogonić SpaceX?
  86. Jak rynek (elektronicznej) rozrywki zmienił się w 2020?
  87. Druga fala technologii druku 3D
  88. Jak technologia zmienia podróżowanie?
  89. Czy smartfon może wykryć koronawirusa?
  90. 5G – klucz do internetu rzeczy w Twojej kieszeni
  91. LED-y szkodliwe dla oczu?
  92. W Japonii triumfują namioty do pracy zdalnej
  93. Influencerzy na cyfrowym detoksie
  94. Najdziwniejsze akcesoria do smartfona
  95. Niezniszczalny ekran OLED według Samsunga
  96. Rząd chce zlikwidować TikToka i Aliexpress?
  97. Trwają prace nad algorytmem, który przewiduje śmierć
  98. Naukowcy stworzyli mikrokamerę dla… żuka
  99. Poznaj Fugaku – najszybszy komputer świata!
  100. Czy hakerzy mogą włamać się do seks-zabawek?
  101. Wykorzystanie geolokalizacji w urządzeniach mobilnych
  102. Maszty 5G – dlaczego się ich obawiamy?
  103. Jak powstał internet? Historia wynalazku w pigułce
28 stycznia, 2022
  1. Nowoczesne piekarniki – funkcje, o których nie wiedziałeś
  2. Co zrobić, żeby mieć zawsze przy sobie dowód szczepienia
  3. Jak zabezpieczyć firmę przed kradzieżą?
  4. Słuchawki zasilane… energią słoneczną
  5. Sprzęt biurowy na miarę XXI wieku
  6. Co produkuje przemysł ciężki?
  7. Virgin Galactic – jak przebiegł lot w kosmos?
  8. O co chodzi z tym pozycjonowaniem?
  9. Gdzie można zaparkować hulajnogę elektryczną?
  10. ASUS ROG ZEPHYRUS DUO 15 – na czym polega jego wyjątkowość?
  11. YouTube Premium – jak działa i ile kosztuje?
  12. Jak chronić komputer? 5 najlepszych programów antywirusowych
  13. Jak stworzyć kino domowe?
  14. Elementy, które należy zaplanować przed budową strony www
  15. Robotyzacja w polskich firmach – jak wpływa na to pandemia?
  16. Stanowisko game’owe – must have miłośnika gier
  17. Cyfrowy bliźniak – co to znaczy?
  18. Co kupić na święta majsterkowiczowi?
  19. Przydomowa biogazownia – co to jest?
  20. Akcesoria do telefonów i tabletów – doradzamy, co warto mieć
  21. Rodzaje subskrypcji Tidal
  22. Nowe budynki w Berlinie będą musiały mieć panele fotowoltaiczne
  23. Konsultacje SEO – na czym polega ten proces od strony technicznej?
  24. Co to jest Opera GX Mobile?
  25. Diagnostyka możliwa w kilka minut
  26. Czy warto kupić powerbank?
  27. Udostępnianie ekranu smartfona na telewizorze – poradnik
  28. Technologia pomocna w zdalnym nauczaniu
  29. Nowoczesne instalacje w zakładach przemysłowych
  30. Kim jest prosument?
  31. Co daje posiadanie wiedzy z zakresu elektroniki?
  32. Czy Facebook wyda swojego smartwatcha?
  33. Falownik do fotowoltaiki – za co odpowiada?
  34. Jonizator do wody – jak działa i co daje?
  35. Jaka elektronika przyda się w pracy zdalnej?
  36. Tablet do pracy zdalnej – czy to ma sens?
  37. Montaż fotowoltaiki – dlaczego jest opłacalny?
  38. Do czego można wykorzystać optogenetykę?
  39. Jak sterować oświetleniem?
  40. Jak zmienić kanał w routerze?
  41. Czym jest druk 3D?
  42. Co przyda się do przygotowania i wyświetlenia prezentacji?
  43. Co zrobić, żeby w domu było chłodniej bez klimatyzacji?
  44. Uruchamianie klimatyzacji latem po starcie samochodu to błąd!
  45. Sprzedaż na marketplace Facebooka – jak rozpocząć?
  46. Transport i technologiczne nowinki – co je łączy?
  47. Czym jest sonotermogenetyka?
  48. Technologia pomocna w ruchu drogowym
  49. Nowoczesne technologie warte zainstalowania w domu
  50. Inteligentny strój pływacki od Speedo – jakie są jego cechy?
  51. Polski tłumacz elektroniczny umożliwia komunikację w wielu branżach
  52. Powstał ekspres do kawy sterowany wzrokiem
  53. Jak wykorzystać technologię w druku?
  54. CCTV w domu – jakie daje możliwości?
  55. Facebook kids – na czym polega aplikacja?
  56. Bespoke Home – na czym polega nowa technologia Samsung?
  57. Czy sztuczna inteligencja może umożliwić pisanie za pomocą myśli?
  58. Opłata reprograficzna, na czym ma polegać?
  59. Jak działają samochody z silnikiem wodorowym?
  60. Szczepienia na COVID-19 w aptekach – trwają szkolenia
  61. Rekordowy wzrost sprzedaży komputerów PC w 2021 roku
  62. Signal – godny następca WhatsAppa?
  63. Co nowego w Microsoft Office 2021?
  64. Prezentacja w Microsoft Teams bez udostępniania ekranu? Już niedługo!
  65. Cyfrowy paszport szczepień – przepustka do swobodnego podróżowania?
  66. Polska wysoko w rankingu e-administracji
  67. Elektryczne samochody będą kontrolować ulice Warszawy
  68. Wykop traci na popularności – liderem nadal Facebook
  69. Pierwszy automat do odbioru paczek z Aliexpress w Polsce
  70. To koniec baterii w smartwatchach? Jak można ją zastąpić?
  71. Clubhouse – nowa sieć społecznościowa. Czym jest?
  72. Dyrygują orkiestrą, kierują ruchem. Co jeszcze potrafią roboty?
  73. Czym jest Youtube Shorts?
  74. Rozkładane smartfony – jaki model wybrać?
  75. Jak sieć 5G wpły­nie na nasze życie?
  76. Jak sprawdzić usunięte powiadomienia na Androidzie?
  77. Czy smartwatch może zastąpić EKG?
  78. Łazik Percy jest już na Marsie. Jaka jest jego misja?
  79. Opony z tytanu – przyszłość motoryzacji?
  80. Czy sztuczna inteligencja pomoże opracować nowe szczepionki?
  81. Jak technologia zmienia sztukę
  82. Pandemia przyspieszyła rozwój biotechnologii
  83. Samochody elektryczne a środowisko – dlaczego temat nie jest taki prosty?
  84. Usługi streamingowe – jak giganci walczą o polski rynek?
  85. Czy Blue Origin ma szansę dogonić SpaceX?
  86. Jak rynek (elektronicznej) rozrywki zmienił się w 2020?
  87. Druga fala technologii druku 3D
  88. Jak technologia zmienia podróżowanie?
  89. Czy smartfon może wykryć koronawirusa?
  90. 5G – klucz do internetu rzeczy w Twojej kieszeni
  91. LED-y szkodliwe dla oczu?
  92. W Japonii triumfują namioty do pracy zdalnej
  93. Influencerzy na cyfrowym detoksie
  94. Najdziwniejsze akcesoria do smartfona
  95. Niezniszczalny ekran OLED według Samsunga
  96. Rząd chce zlikwidować TikToka i Aliexpress?
  97. Trwają prace nad algorytmem, który przewiduje śmierć
  98. Naukowcy stworzyli mikrokamerę dla… żuka
  99. Poznaj Fugaku – najszybszy komputer świata!
  100. Czy hakerzy mogą włamać się do seks-zabawek?
  101. Wykorzystanie geolokalizacji w urządzeniach mobilnych
  102. Maszty 5G – dlaczego się ich obawiamy?
  103. Jak powstał internet? Historia wynalazku w pigułce
Jak rynek (elektronicznej) rozrywki zmienił się w 2020?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Rok 2020 nie zapisał się złotymi literami w historii świata. Ale w czasie, gdy wiele branż mierzy się z kryzysem, gry wideo wciąż rosną. Ludzie nie mogą wychodzić z domu, więc… pozostają w wirtualnych światach.

W marcu na początku pandemii w USA miała miejsce premiera nowego Animal Crossing – gra idealnie wypełniła lukę na rynku gamingowym. Sprzedała się w ponad 13,4 mln egzemplarzy w pierwszych sześciu tygodniach obecności w sklepach. Razem z inną grą, wymuszającą ćwiczenia przed telewizorem Ring Fit Adventure, spowodowała braki w sprzęcie, a znalezienie samej konsoli Nintendo Switch w marcu i kwietniu było praktycznie niemożliwe. Według statystyk japońskiego producenta znacznie więcej kobiet zaczęło grać w ich gry, także takich, które nigdy wcześniej nie posiadały żadnej konsoli.

Rekordowy rok 2020

Raport Newzoo 2020 na temat rynku gier wskazuje, że jego globalna wartość wzrosła o prawie 20% w porównaniu do roku 2019. Wciąż wyraźna jest przewaga konsol nad komputerami PC, ale to jeszcze inny system wygrywa całą konkurencję.

Prawie połowa z wartego prawie 175 mld dolarów rynku jest udziałem platform i gier mobilnych. Dzisiaj 48% wszystkich graczy to użytkownicy telefonów oraz tabletów. I choć nie są to hardcorowi gracze, to właśnie oni generują największe przychody całej branży. Wynika to z faktu, że smartfon jest często podstawowym narzędziem komunikacji przeciętnego Kowalskiego czy Smitha, a granie na nim nie wymaga dokupowania dodatkowego dedykowanego sprzętu.

Popularyzacja gier wideo ma ogromny wpływ na całą branżę rozrywkową – globalny rynek filmowy osiągnął wartość 100 mld dolarów dopiero w 2019, a dzisiaj przez sytuację gospodarczą znacznie się skurczył. Eksperci są zgodni, że w 2021 roku branża gier jeszcze bardziej umocni swoją pozycję, między innymi dzięki wprowadzeniu nowych, next-genowych konsol Sony i Microsoftu.

Poza oczywistym wpływem pandemii i szukaniem nowych sposobów na miłe spędzenie czasu przez ludzi, branża przechodzi także ewolucję sposobu dystrybucji. Wraz z popularyzacją cyfrowych wersji gier, tytułów mobilnych dostępnych w sklepach z aplikacjami, zakupów dodatków do darmowych gier czy modelu “gra jako usługa” i opcji abonamentowych wygoda robienia zakupów rośnie, napędzając tym samym masową sprzedaż.

Popularyzacja chmury

Granie w gry korzystając ze streamingu może być przyszłością gamingu. Technologia ta pokazuje, że nie trzeba wydawać tysięcy złotych na nową konsolę czy komputer, żeby grać w najnowsze tytuły z najlepszą możliwą grafiką i 60 klatkami na sekundę. Miesięczna opłata abonamentowa daje użytkownikowi dostęp do tysięcy tytułów działających na zewnętrznym serwerze, który wysyła obraz i dźwięk na jego monitor, telewizor czy nawet telefon.

Gracz ma oczywiście pełną kontrolę nad grą, choć niektórzy narzekają na wciąż niemałe opóźnienie. Nic dziwnego – informacja z kontrolera użytkownika musi zostać wysłana do serwera, ten przelicza reakcję silnika gry, a następnie wysyła obraz z powrotem na ekran. Dlatego gracz musi posiadać wyjątkowo stabilne łącze, żeby cieszyć się w pełni niezaburzoną rozgrywką. 

Na szczęście wraz z nadejściem epoki 5G, istnieje bardzo duża szansa, że granie w chmurze stanie się całkowitym standardem, a klasyczne rozwiązania gamingowe odejdą do lamusa. 

Polska grami stoi

Raport Kondycja polskiej branży gier 2020 na 150 stronach przedstawia prawdopodobny kierunek rozwoju rynku w Polsce. Choć pandemia koronawirusa stała na przeszkodzie wielu rodzimym twórcom, to wzrost zainteresowania branżą pozwala na bardzo optymistyczne przewidywania. Autorzy raportu prognozują, że w 2021 roku wartość polskiego rynku gier przekroczy 2,5 mld złotych, a do 2024 roku 3 mld złotych. I chodzi tu o sprzedaż gier oraz dodatków tylko polskim konsumentom!

Podobnie jak na świecie, także w Polsce dominuje rynek mobilny, choć to pecety przeważają nad konsolami. Także w kraju coraz więcej kobiet gra w gry wideo – według Polish Gamers Research 2020 Polki stanowią już 49% wszystkich polskich graczy. Rynek elektronicznej rozrywki wciąż ewoluuje także, jeśli chodzi o sposób grania – w grupie wiekowej 15-24 lata gry mobilne osiągnęły aż 80% popularności.

Zdjęcie główne artykułu: Designed by Freepik

Tagi: ,
Krzysztof Rzepecki
Pasjonat astronomii i wszystkiego, co jest związane z tym tematem. Uwielbia czytać książki i oglądać filmy o wyprawach w kosmos. Zawodowo jest redaktorem, w przeszłości pisał dla wielu portali naukowych.

0 Komentarze

Zostaw komentarz