1. Montaż fotowoltaiki – dlaczego jest opłacalny?
  2. Do czego można wykorzystać optogenetykę?
  3. Jak sterować oświetleniem?
  4. Jak zmienić kanał w routerze?
  5. Czym jest druk 3D?
  6. Co przyda się do przygotowania i wyświetlenia prezentacji?
  7. Co zrobić, żeby w domu było chłodniej bez klimatyzacji?
  8. Uruchamianie klimatyzacji latem po starcie samochodu to błąd!
  9. Sprzedaż na marketplace Facebooka – jak rozpocząć?
  10. Transport i technologiczne nowinki – co je łączy?
  11. Czym jest sonotermogenetyka?
  12. Technologia pomocna w ruchu drogowym
  13. Nowoczesne technologie warte zainstalowania w domu
  14. Inteligentny strój pływacki od Speedo – jakie są jego cechy?
  15. Polski tłumacz elektroniczny umożliwia komunikację w wielu branżach
  16. Powstał ekspres do kawy sterowany wzrokiem
  17. Jak wykorzystać technologię w druku?
  18. CCTV w domu – jakie daje możliwości?
  19. Facebook kids – na czym polega aplikacja?
  20. Bespoke Home – na czym polega nowa technologia Samsung?
  21. Czy sztuczna inteligencja może umożliwić pisanie za pomocą myśli?
  22. Opłata reprograficzna, na czym ma polegać?
  23. Jak działają samochody z silnikiem wodorowym?
  24. Szczepienia na COVID-19 w aptekach – trwają szkolenia
  25. Rekordowy wzrost sprzedaży komputerów PC w 2021 roku
  26. Signal – godny następca WhatsAppa?
  27. Co nowego w Microsoft Office 2021?
  28. Prezentacja w Microsoft Teams bez udostępniania ekranu? Już niedługo!
  29. Cyfrowy paszport szczepień – przepustka do swobodnego podróżowania?
  30. Polska wysoko w rankingu e-administracji
  31. Elektryczne samochody będą kontrolować ulice Warszawy
  32. Wykop traci na popularności – liderem nadal Facebook
  33. Pierwszy automat do odbioru paczek z Aliexpress w Polsce
  34. To koniec baterii w smartwatchach? Jak można ją zastąpić?
  35. Clubhouse – nowa sieć społecznościowa. Czym jest?
  36. Dyrygują orkiestrą, kierują ruchem. Co jeszcze potrafią roboty?
  37. Czym jest Youtube Shorts?
  38. Rozkładane smartfony – jaki model wybrać?
  39. Jak sieć 5G wpły­nie na nasze życie?
  40. Jak sprawdzić usunięte powiadomienia na Androidzie?
  41. Czy smartwatch może zastąpić EKG?
  42. Łazik Percy jest już na Marsie. Jaka jest jego misja?
  43. Opony z tytanu – przyszłość motoryzacji?
  44. Czy sztuczna inteligencja pomoże opracować nowe szczepionki?
  45. Jak technologia zmienia sztukę
  46. Pandemia przyspieszyła rozwój biotechnologii
  47. Samochody elektryczne a środowisko – dlaczego temat nie jest taki prosty?
  48. Usługi streamingowe – jak giganci walczą o polski rynek?
  49. Czy Blue Origin ma szansę dogonić SpaceX?
  50. Jak rynek (elektronicznej) rozrywki zmienił się w 2020?
  51. Druga fala technologii druku 3D
  52. Jak technologia zmienia podróżowanie?
  53. Czy smartfon może wykryć koronawirusa?
  54. 5G – klucz do internetu rzeczy w Twojej kieszeni
  55. LED-y szkodliwe dla oczu?
  56. W Japonii triumfują namioty do pracy zdalnej
  57. Influencerzy na cyfrowym detoksie
  58. Najdziwniejsze akcesoria do smartfona
  59. Niezniszczalny ekran OLED według Samsunga
  60. Rząd chce zlikwidować TikToka i Aliexpress?
  61. Trwają prace nad algorytmem, który przewiduje śmierć
  62. Naukowcy stworzyli mikrokamerę dla… żuka
  63. Poznaj Fugaku – najszybszy komputer świata!
  64. Czy hakerzy mogą włamać się do seks-zabawek?
  65. Wykorzystanie geolokalizacji w urządzeniach mobilnych
  66. Maszty 5G – dlaczego się ich obawiamy?
  67. Jak powstał internet? Historia wynalazku w pigułce
26 września, 2021
  1. Montaż fotowoltaiki – dlaczego jest opłacalny?
  2. Do czego można wykorzystać optogenetykę?
  3. Jak sterować oświetleniem?
  4. Jak zmienić kanał w routerze?
  5. Czym jest druk 3D?
  6. Co przyda się do przygotowania i wyświetlenia prezentacji?
  7. Co zrobić, żeby w domu było chłodniej bez klimatyzacji?
  8. Uruchamianie klimatyzacji latem po starcie samochodu to błąd!
  9. Sprzedaż na marketplace Facebooka – jak rozpocząć?
  10. Transport i technologiczne nowinki – co je łączy?
  11. Czym jest sonotermogenetyka?
  12. Technologia pomocna w ruchu drogowym
  13. Nowoczesne technologie warte zainstalowania w domu
  14. Inteligentny strój pływacki od Speedo – jakie są jego cechy?
  15. Polski tłumacz elektroniczny umożliwia komunikację w wielu branżach
  16. Powstał ekspres do kawy sterowany wzrokiem
  17. Jak wykorzystać technologię w druku?
  18. CCTV w domu – jakie daje możliwości?
  19. Facebook kids – na czym polega aplikacja?
  20. Bespoke Home – na czym polega nowa technologia Samsung?
  21. Czy sztuczna inteligencja może umożliwić pisanie za pomocą myśli?
  22. Opłata reprograficzna, na czym ma polegać?
  23. Jak działają samochody z silnikiem wodorowym?
  24. Szczepienia na COVID-19 w aptekach – trwają szkolenia
  25. Rekordowy wzrost sprzedaży komputerów PC w 2021 roku
  26. Signal – godny następca WhatsAppa?
  27. Co nowego w Microsoft Office 2021?
  28. Prezentacja w Microsoft Teams bez udostępniania ekranu? Już niedługo!
  29. Cyfrowy paszport szczepień – przepustka do swobodnego podróżowania?
  30. Polska wysoko w rankingu e-administracji
  31. Elektryczne samochody będą kontrolować ulice Warszawy
  32. Wykop traci na popularności – liderem nadal Facebook
  33. Pierwszy automat do odbioru paczek z Aliexpress w Polsce
  34. To koniec baterii w smartwatchach? Jak można ją zastąpić?
  35. Clubhouse – nowa sieć społecznościowa. Czym jest?
  36. Dyrygują orkiestrą, kierują ruchem. Co jeszcze potrafią roboty?
  37. Czym jest Youtube Shorts?
  38. Rozkładane smartfony – jaki model wybrać?
  39. Jak sieć 5G wpły­nie na nasze życie?
  40. Jak sprawdzić usunięte powiadomienia na Androidzie?
  41. Czy smartwatch może zastąpić EKG?
  42. Łazik Percy jest już na Marsie. Jaka jest jego misja?
  43. Opony z tytanu – przyszłość motoryzacji?
  44. Czy sztuczna inteligencja pomoże opracować nowe szczepionki?
  45. Jak technologia zmienia sztukę
  46. Pandemia przyspieszyła rozwój biotechnologii
  47. Samochody elektryczne a środowisko – dlaczego temat nie jest taki prosty?
  48. Usługi streamingowe – jak giganci walczą o polski rynek?
  49. Czy Blue Origin ma szansę dogonić SpaceX?
  50. Jak rynek (elektronicznej) rozrywki zmienił się w 2020?
  51. Druga fala technologii druku 3D
  52. Jak technologia zmienia podróżowanie?
  53. Czy smartfon może wykryć koronawirusa?
  54. 5G – klucz do internetu rzeczy w Twojej kieszeni
  55. LED-y szkodliwe dla oczu?
  56. W Japonii triumfują namioty do pracy zdalnej
  57. Influencerzy na cyfrowym detoksie
  58. Najdziwniejsze akcesoria do smartfona
  59. Niezniszczalny ekran OLED według Samsunga
  60. Rząd chce zlikwidować TikToka i Aliexpress?
  61. Trwają prace nad algorytmem, który przewiduje śmierć
  62. Naukowcy stworzyli mikrokamerę dla… żuka
  63. Poznaj Fugaku – najszybszy komputer świata!
  64. Czy hakerzy mogą włamać się do seks-zabawek?
  65. Wykorzystanie geolokalizacji w urządzeniach mobilnych
  66. Maszty 5G – dlaczego się ich obawiamy?
  67. Jak powstał internet? Historia wynalazku w pigułce
Jak rynek (elektronicznej) rozrywki zmienił się w 2020?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Rok 2020 nie zapisał się złotymi literami w historii świata. Ale w czasie, gdy wiele branż mierzy się z kryzysem, gry wideo wciąż rosną. Ludzie nie mogą wychodzić z domu, więc… pozostają w wirtualnych światach.

W marcu na początku pandemii w USA miała miejsce premiera nowego Animal Crossing – gra idealnie wypełniła lukę na rynku gamingowym. Sprzedała się w ponad 13,4 mln egzemplarzy w pierwszych sześciu tygodniach obecności w sklepach. Razem z inną grą, wymuszającą ćwiczenia przed telewizorem Ring Fit Adventure, spowodowała braki w sprzęcie, a znalezienie samej konsoli Nintendo Switch w marcu i kwietniu było praktycznie niemożliwe. Według statystyk japońskiego producenta znacznie więcej kobiet zaczęło grać w ich gry, także takich, które nigdy wcześniej nie posiadały żadnej konsoli.

Rekordowy rok 2020

Raport Newzoo 2020 na temat rynku gier wskazuje, że jego globalna wartość wzrosła o prawie 20% w porównaniu do roku 2019. Wciąż wyraźna jest przewaga konsol nad komputerami PC, ale to jeszcze inny system wygrywa całą konkurencję.

Prawie połowa z wartego prawie 175 mld dolarów rynku jest udziałem platform i gier mobilnych. Dzisiaj 48% wszystkich graczy to użytkownicy telefonów oraz tabletów. I choć nie są to hardcorowi gracze, to właśnie oni generują największe przychody całej branży. Wynika to z faktu, że smartfon jest często podstawowym narzędziem komunikacji przeciętnego Kowalskiego czy Smitha, a granie na nim nie wymaga dokupowania dodatkowego dedykowanego sprzętu.

Popularyzacja gier wideo ma ogromny wpływ na całą branżę rozrywkową – globalny rynek filmowy osiągnął wartość 100 mld dolarów dopiero w 2019, a dzisiaj przez sytuację gospodarczą znacznie się skurczył. Eksperci są zgodni, że w 2021 roku branża gier jeszcze bardziej umocni swoją pozycję, między innymi dzięki wprowadzeniu nowych, next-genowych konsol Sony i Microsoftu.

Poza oczywistym wpływem pandemii i szukaniem nowych sposobów na miłe spędzenie czasu przez ludzi, branża przechodzi także ewolucję sposobu dystrybucji. Wraz z popularyzacją cyfrowych wersji gier, tytułów mobilnych dostępnych w sklepach z aplikacjami, zakupów dodatków do darmowych gier czy modelu “gra jako usługa” i opcji abonamentowych wygoda robienia zakupów rośnie, napędzając tym samym masową sprzedaż.

Popularyzacja chmury

Granie w gry korzystając ze streamingu może być przyszłością gamingu. Technologia ta pokazuje, że nie trzeba wydawać tysięcy złotych na nową konsolę czy komputer, żeby grać w najnowsze tytuły z najlepszą możliwą grafiką i 60 klatkami na sekundę. Miesięczna opłata abonamentowa daje użytkownikowi dostęp do tysięcy tytułów działających na zewnętrznym serwerze, który wysyła obraz i dźwięk na jego monitor, telewizor czy nawet telefon.

Gracz ma oczywiście pełną kontrolę nad grą, choć niektórzy narzekają na wciąż niemałe opóźnienie. Nic dziwnego – informacja z kontrolera użytkownika musi zostać wysłana do serwera, ten przelicza reakcję silnika gry, a następnie wysyła obraz z powrotem na ekran. Dlatego gracz musi posiadać wyjątkowo stabilne łącze, żeby cieszyć się w pełni niezaburzoną rozgrywką. 

Na szczęście wraz z nadejściem epoki 5G, istnieje bardzo duża szansa, że granie w chmurze stanie się całkowitym standardem, a klasyczne rozwiązania gamingowe odejdą do lamusa. 

Polska grami stoi

Raport Kondycja polskiej branży gier 2020 na 150 stronach przedstawia prawdopodobny kierunek rozwoju rynku w Polsce. Choć pandemia koronawirusa stała na przeszkodzie wielu rodzimym twórcom, to wzrost zainteresowania branżą pozwala na bardzo optymistyczne przewidywania. Autorzy raportu prognozują, że w 2021 roku wartość polskiego rynku gier przekroczy 2,5 mld złotych, a do 2024 roku 3 mld złotych. I chodzi tu o sprzedaż gier oraz dodatków tylko polskim konsumentom!

Podobnie jak na świecie, także w Polsce dominuje rynek mobilny, choć to pecety przeważają nad konsolami. Także w kraju coraz więcej kobiet gra w gry wideo – według Polish Gamers Research 2020 Polki stanowią już 49% wszystkich polskich graczy. Rynek elektronicznej rozrywki wciąż ewoluuje także, jeśli chodzi o sposób grania – w grupie wiekowej 15-24 lata gry mobilne osiągnęły aż 80% popularności.

Zdjęcie główne artykułu: Designed by Freepik

Tagi: ,
Krzysztof Rzepecki
Pasjonat astronomii i wszystkiego, co jest związane z tym tematem. Uwielbia czytać książki i oglądać filmy o wyprawach w kosmos. Zawodowo jest redaktorem, w przeszłości pisał dla wielu portali naukowych.

0 Komentarze

Zostaw komentarz