Filtr DPF i FAP – dlaczego jest stosowany w samochodach?

Filtr DPF i FAP – dlaczego jest stosowany w samochodach?
Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Filtr DPF (Diesel Particulate Filter) oraz FAP (Filtre à Particules) to urządzenia stosowane w samochodach, zwłaszcza w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, w celu redukcji emisji cząstek stałych. DPF i FAP są często używane zamiennie, ponieważ spełniają podobną funkcję, jednak różnią się nieznacznie pod względem technicznym i geograficznym zastosowania.

Jaki jest główny powód stosowania?

Głównym powodem stosowania filtrów DPF i FAP jest troska o ochronę środowiska i zdrowia publicznego. Silniki wysokoprężne, szczególnie te zasilane olejem napędowym (dieslem), emitują znaczną ilość cząstek stałych do atmosfery. Te cząstki, zwane również sadzą, składają się z mikroskopijnych cząstek węgla, zanieczyszczeń oraz toksycznych substancji, które mogą mieć szkodliwy wpływ na ludzi i środowisko.

Gdzie są umieszczane?

Filtr DPF i FAP są umieszczane w układzie wydechowym pojazdu, najczęściej po katalizatorze. Głównym zadaniem tych filtrów jest zatrzymywanie i gromadzenie cząstek stałych emitowanych przez silnik. Działanie filtrów opiera się na przepuszczaniu gazów wydechowych przez ceramiczną lub metalową strukturę, która posiada mikroskopijne otworki. Cząstki stałe są zatrzymywane na powierzchni filtra, podczas gdy czystsze gazy przechodzą dalej i są emitowane do atmosfery.

Regeneracja

W celu utrzymania skuteczności filtrów DPF i FAP, dochodzi do procesu regeneracji. Cząstki stałe, które gromadzą się na filtrze w czasie normalnej eksploatacji samochodu, muszą być regularnie usuwane, aby zapobiec zablokowaniu filtra i utrzymaniu prawidłowej wydajności silnika. Istnieją dwa główne sposoby regeneracji: pasywny i aktywny.

Regeneracja pasywna polega na usuwaniu gromadzących się cząstek stałych podczas normalnej jazdy samochodem. W tym przypadku, wysoka temperatura gazów wydechowych powoduje spalanie cząstek stałych na filtrze, zmieniając je w mniej toksyczne substancje. Ten proces jest często wspomagany przez specjalne dodatki do oleju silnikowego, które pomagają w spalaniu cząstek.

Natomiast regeneracja aktywna to kontrolowany proces usuwania cząstek stałych przy wykorzystaniu dodatkowych źródeł energii. Może to być osiągnięte poprzez podwyższenie temperatury gazów wydechowych.

Jeśli chcesz kupić tę część, to koniecznie zapoznaj się z witryną internetową: https://www.sklep.arga.com.pl/.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*