1. Elektryczne samochody będą kontrolować ulice Warszawy
  2. Pierwszy automat do odbioru paczek z Aliexpress w Polsce
  3. To koniec baterii w smartwatchach? Jak można ją zastąpić?
  4. Clubhouse – nowa sieć społecznościowa. Czym jest?
  5. Dyrygują orkiestrą, kierują ruchem. Co jeszcze potrafią roboty?
  6. Czym jest Youtube Shorts?
  7. Rozkładane smartfony – jaki model wybrać?
  8. Jak sieć 5G wpły­nie na nasze życie?
  9. Jak sprawdzić usunięte powiadomienia na Androidzie?
  10. Czy smartwatch może zastąpić EKG?
  11. Łazik Percy jest już na Marsie. Jaka jest jego misja?
  12. Opony z tytanu – przyszłość motoryzacji?
  13. Czy sztuczna inteligencja pomoże opracować nowe szczepionki?
  14. Jak technologia zmienia sztukę
  15. Pandemia przyspieszyła rozwój biotechnologii
  16. Samochody elektryczne a środowisko – dlaczego temat nie jest taki prosty?
  17. Usługi streamingowe – jak giganci walczą o polski rynek?
  18. Czy Blue Origin ma szansę dogonić SpaceX?
  19. Jak rynek (elektronicznej) rozrywki zmienił się w 2020?
  20. Druga fala technologii druku 3D
  21. Jak technologia zmienia podróżowanie?
  22. Czy smartfon może wykryć koronawirusa?
  23. 5G – klucz do internetu rzeczy w Twojej kieszeni
  24. LED-y szkodliwe dla oczu?
  25. W Japonii triumfują namioty do pracy zdalnej
  26. Influencerzy na cyfrowym detoksie
  27. Najdziwniejsze akcesoria do smartfona
  28. Niezniszczalny ekran OLED według Samsunga
  29. Rząd chce zlikwidować TikToka i Aliexpress?
  30. Trwają prace nad algorytmem, który przewiduje śmierć
  31. Naukowcy stworzyli mikrokamerę dla… żuka
  32. Poznaj Fugaku – najszybszy komputer świata!
  33. Czy hakerzy mogą włamać się do seks-zabawek?
  34. Wykorzystanie geolokalizacji w urządzeniach mobilnych
  35. Maszty 5G – dlaczego się ich obawiamy?
  36. Jak powstał internet? Historia wynalazku w pigułce
25 czerwca, 2021
  1. Elektryczne samochody będą kontrolować ulice Warszawy
  2. Pierwszy automat do odbioru paczek z Aliexpress w Polsce
  3. To koniec baterii w smartwatchach? Jak można ją zastąpić?
  4. Clubhouse – nowa sieć społecznościowa. Czym jest?
  5. Dyrygują orkiestrą, kierują ruchem. Co jeszcze potrafią roboty?
  6. Czym jest Youtube Shorts?
  7. Rozkładane smartfony – jaki model wybrać?
  8. Jak sieć 5G wpły­nie na nasze życie?
  9. Jak sprawdzić usunięte powiadomienia na Androidzie?
  10. Czy smartwatch może zastąpić EKG?
  11. Łazik Percy jest już na Marsie. Jaka jest jego misja?
  12. Opony z tytanu – przyszłość motoryzacji?
  13. Czy sztuczna inteligencja pomoże opracować nowe szczepionki?
  14. Jak technologia zmienia sztukę
  15. Pandemia przyspieszyła rozwój biotechnologii
  16. Samochody elektryczne a środowisko – dlaczego temat nie jest taki prosty?
  17. Usługi streamingowe – jak giganci walczą o polski rynek?
  18. Czy Blue Origin ma szansę dogonić SpaceX?
  19. Jak rynek (elektronicznej) rozrywki zmienił się w 2020?
  20. Druga fala technologii druku 3D
  21. Jak technologia zmienia podróżowanie?
  22. Czy smartfon może wykryć koronawirusa?
  23. 5G – klucz do internetu rzeczy w Twojej kieszeni
  24. LED-y szkodliwe dla oczu?
  25. W Japonii triumfują namioty do pracy zdalnej
  26. Influencerzy na cyfrowym detoksie
  27. Najdziwniejsze akcesoria do smartfona
  28. Niezniszczalny ekran OLED według Samsunga
  29. Rząd chce zlikwidować TikToka i Aliexpress?
  30. Trwają prace nad algorytmem, który przewiduje śmierć
  31. Naukowcy stworzyli mikrokamerę dla… żuka
  32. Poznaj Fugaku – najszybszy komputer świata!
  33. Czy hakerzy mogą włamać się do seks-zabawek?
  34. Wykorzystanie geolokalizacji w urządzeniach mobilnych
  35. Maszty 5G – dlaczego się ich obawiamy?
  36. Jak powstał internet? Historia wynalazku w pigułce
Jak technologia zmienia sztukę
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Niezależnie od tego, czy mowa o telewizji, sieci czy innych cyfrowych mediach, artyści wciąż szukają nowych, innowacyjnych i odważnych sposobów na przedstawienie swojej wizji świata.

Technologia od zawsze towarzyszyła sztuce. Już w starożytności była ona utożsamiana z rzemiosłem, bo oznaczała znajomość określonych reguł i podążanie za nimi przy tworzeniu obiektów codziennego użytku. Przez wieki sztuki plastyczne opierały się na trzech głównych filarach – malarstwie, rzeźbie i architekturze.

Wprowadzenie aparatu fotograficznego przyniosło radykalną zmianę w kierunku rozwoju kultury, ale to od czasu popularyzacji komputerów i Internetu oraz pojawienia się cyfrowych mediów świat artystów stanął na głowie i wymieszał wszystkie swoje dziedziny w jednym garnku.

Artyści i inżynierowie

Średniowiecze w poczet sztuki wpisywało również arytmetykę, retorykę i astronomię. Renesans zaczął powoli oddzielać od niej nauki, ale dopiero XVIII wiek wprowadził pojęcie „sztuk pięknych”. W XIX wieku zaczęto wiązać tę dziedzinę kultury z twórczością i indywidualizmem, a dzisiaj jej definicja jest praktycznie niemożliwa do określenia.

Chociaż w nowoczesnym społeczeństwie sztuka uznawana jest za kolejną gałąź przemysłu, to wielu twórców jest zgodnych, że musi ona zawierać przede wszystkim element poznawczy. Artyści i inżynierowie to ludzie kreatywni – ci pierwsi tworzą dzieło, w którym kodują wiadomość dla odbiorcy. Ci drudzy tworzą technologię, która jest w stanie tę wiadomość dostarczyć. 

Artysta jest w takim razie użytkownikiem technologii, która może być prosta – jak pędzel do malowania obrazu – bądź wyjątkowo skomplikowana, jak aplikacja rzeczywistości rozszerzonej na smartfony, która pozwala twórcy na stworzenie rzeźby 3D w wirtualnej rzeczywistości i udostępnienie jej w Internecie. Co więcej, kreatywny inżynier tworzy nowe technologie, które mogą inspirować artystów do znajdowania nowych form twórczych.

Sztuka nowych mediów

Dzisiejsi artyści tworzą przy użyciu sztuki cyfrowej – wirtualnej oraz interaktywnej, grafiki i animacji komputerowej, gier wideo, robotyki, druku 3D, ale także biotechnologii. Zamiast wyłącznie pędzlami i farbami, twórcy mogą malować światłem, dźwiękiem oraz oczywiście pikselami. Poza tym optymalizują techniki tradycyjne i raz za razem redefiniują granice sztuki jako takiej.

Metody cyfrowe zrewolucjonizowały również sposób udostępniania i oglądania dzieł artystycznych. Mimo że nic nie zastąpi wizyty w muzeum, to profesjonalnie zorganizowane wirtualne wystawy mogą być bardzo wartościowym rozwiązaniem zastępczym. Co więcej, oglądanie dzieł sztuk cyfrowych czy fotografii może być jeszcze lepsze w domowym zaciszu, gdzie odbiorca może cieszyć się z kontaktem ze sztuką tak długo, jak tylko chce.

Otwarcie kultury dla szerokiego grona odbiorców w Internecie daje także szansę ludziom, którzy do tej pory nie interesowali się tego typu aktywnościami. Dostęp do darmowych kursów i porad zwiększa konkurencyjność a tym samym ogólny poziom prac. Nowe technologie są rozwijane każdego dnia i codziennie zaskakują, przekraczając wyobraźnię współczesnych ludzi. 

Unia sztuki z zaawansowanym technologicznie oprogramowaniem nie jest już rzadkością i wzbogaca artystyczny dyskurs. Ciekawie będzie zobaczyć, w jaką stronę szeroko zakrojony, stale zmieniający się krajobraz cyfrowej twórczości będzie się rozwijał i czy nowe technologie będą poważną alternatywą dla tradycyjnych środków artystycznych. 

Jak wygląda przyszłość

Od malowideł jaskiniowych minęło sporo czasu, ale tak jak wtedy, artyści używają technologii do opisywania społeczeństwa i zapisywania swoich doświadczeń dla przyszłych pokoleń.

To, co się zmienia, to właśnie technologia, która umożliwia dziś dotarcie do szerokiej, globalnej publiczności. Artyści na całym świecie mogą pracować nad zbiorowym dziełem, a odbiorcą sztuki nie jest pojedyncza osoba, ale cała ludzkość.

Niestety, sztuki nie oszczędza też globalizacja. Dzisiaj każdy może skopiować zdjęcia i filmy wideo w Internecie bez żadnych reperkusji, dlatego artyści potrzebują nowych modeli biznesowych i rozwiązań technologicznych, nie tylko związanych z samym procesem tworzenia, ale także dystrybucją swoich utworów.

Zdjęcie główne artykułu: Designed by Freepik

Tagi: , , ,
Krzysztof Rzepecki
Pasjonat astronomii i wszystkiego, co jest związane z tym tematem. Uwielbia czytać książki i oglądać filmy o wyprawach w kosmos. Zawodowo jest redaktorem, w przeszłości pisał dla wielu portali naukowych.

0 Komentarze

Zostaw komentarz