1. Elektryczne samochody będą kontrolować ulice Warszawy
  2. Pierwszy automat do odbioru paczek z Aliexpress w Polsce
  3. To koniec baterii w smartwatchach? Jak można ją zastąpić?
  4. Clubhouse – nowa sieć społecznościowa. Czym jest?
  5. Dyrygują orkiestrą, kierują ruchem. Co jeszcze potrafią roboty?
  6. Czym jest Youtube Shorts?
  7. Rozkładane smartfony – jaki model wybrać?
  8. Jak sieć 5G wpły­nie na nasze życie?
  9. Jak sprawdzić usunięte powiadomienia na Androidzie?
  10. Czy smartwatch może zastąpić EKG?
  11. Łazik Percy jest już na Marsie. Jaka jest jego misja?
  12. Opony z tytanu – przyszłość motoryzacji?
  13. Czy sztuczna inteligencja pomoże opracować nowe szczepionki?
  14. Jak technologia zmienia sztukę
  15. Pandemia przyspieszyła rozwój biotechnologii
  16. Samochody elektryczne a środowisko – dlaczego temat nie jest taki prosty?
  17. Usługi streamingowe – jak giganci walczą o polski rynek?
  18. Czy Blue Origin ma szansę dogonić SpaceX?
  19. Jak rynek (elektronicznej) rozrywki zmienił się w 2020?
  20. Druga fala technologii druku 3D
  21. Jak technologia zmienia podróżowanie?
  22. Czy smartfon może wykryć koronawirusa?
  23. 5G – klucz do internetu rzeczy w Twojej kieszeni
  24. LED-y szkodliwe dla oczu?
  25. W Japonii triumfują namioty do pracy zdalnej
  26. Influencerzy na cyfrowym detoksie
  27. Najdziwniejsze akcesoria do smartfona
  28. Niezniszczalny ekran OLED według Samsunga
  29. Rząd chce zlikwidować TikToka i Aliexpress?
  30. Trwają prace nad algorytmem, który przewiduje śmierć
  31. Naukowcy stworzyli mikrokamerę dla… żuka
  32. Poznaj Fugaku – najszybszy komputer świata!
  33. Czy hakerzy mogą włamać się do seks-zabawek?
  34. Wykorzystanie geolokalizacji w urządzeniach mobilnych
  35. Maszty 5G – dlaczego się ich obawiamy?
  36. Jak powstał internet? Historia wynalazku w pigułce
25 czerwca, 2021
  1. Elektryczne samochody będą kontrolować ulice Warszawy
  2. Pierwszy automat do odbioru paczek z Aliexpress w Polsce
  3. To koniec baterii w smartwatchach? Jak można ją zastąpić?
  4. Clubhouse – nowa sieć społecznościowa. Czym jest?
  5. Dyrygują orkiestrą, kierują ruchem. Co jeszcze potrafią roboty?
  6. Czym jest Youtube Shorts?
  7. Rozkładane smartfony – jaki model wybrać?
  8. Jak sieć 5G wpły­nie na nasze życie?
  9. Jak sprawdzić usunięte powiadomienia na Androidzie?
  10. Czy smartwatch może zastąpić EKG?
  11. Łazik Percy jest już na Marsie. Jaka jest jego misja?
  12. Opony z tytanu – przyszłość motoryzacji?
  13. Czy sztuczna inteligencja pomoże opracować nowe szczepionki?
  14. Jak technologia zmienia sztukę
  15. Pandemia przyspieszyła rozwój biotechnologii
  16. Samochody elektryczne a środowisko – dlaczego temat nie jest taki prosty?
  17. Usługi streamingowe – jak giganci walczą o polski rynek?
  18. Czy Blue Origin ma szansę dogonić SpaceX?
  19. Jak rynek (elektronicznej) rozrywki zmienił się w 2020?
  20. Druga fala technologii druku 3D
  21. Jak technologia zmienia podróżowanie?
  22. Czy smartfon może wykryć koronawirusa?
  23. 5G – klucz do internetu rzeczy w Twojej kieszeni
  24. LED-y szkodliwe dla oczu?
  25. W Japonii triumfują namioty do pracy zdalnej
  26. Influencerzy na cyfrowym detoksie
  27. Najdziwniejsze akcesoria do smartfona
  28. Niezniszczalny ekran OLED według Samsunga
  29. Rząd chce zlikwidować TikToka i Aliexpress?
  30. Trwają prace nad algorytmem, który przewiduje śmierć
  31. Naukowcy stworzyli mikrokamerę dla… żuka
  32. Poznaj Fugaku – najszybszy komputer świata!
  33. Czy hakerzy mogą włamać się do seks-zabawek?
  34. Wykorzystanie geolokalizacji w urządzeniach mobilnych
  35. Maszty 5G – dlaczego się ich obawiamy?
  36. Jak powstał internet? Historia wynalazku w pigułce
Elektryczne samochody będą kontrolować ulice Warszawy
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Pierwsze e-kontrole pojawiły się w Warszawie już w zeszłym roku. Trzy elektryczne auta ukarały w ten sposób ponad 150 tys. kierowców. Okazuję się, że to dopiero początek walki z nielegalnym parkowaniem. 

 Jak działają elektryczne kontrole w Warszawie?

Wyposażone w inteligentne kamery i system RFID (Radio-Frequency Identification przyp. red.), który pozwala na skanowanie za pomocą fal radiowych, elektryczne samochody czujnie przemierzają stołeczne ulice w poszukiwaniu źle zaparkowanych aut. 

Jak się okazuje, jedna taka e-kontrola w ciągu 12 godzin jest w stanie zastąpić pracę nawet 10 pieszych patroli. W przeciągu zaledwie roku trzy takie elektryki wystawiły aż 166 tys. mandatów. Nie dziwi więc fakt, że stołeczny Zarząd Dróg Miejskich planuje kolejny zakup czterech elektrycznych samochodów.

– Miasto zdecydowało się na zakup tych samochodów właśnie po to, żeby strefę płatnego parkowania uszczelnić – podkreśla Jakub Dybalski, rzecznik ZDM w Warszawie w rozmowie z agencją informacyjną Newseria. – Do tej pory mieliśmy taką sytuację, że kierowcy parkowali swoje auto w strefie i w sytuacji, kiedy podejrzewali, że właściwie nikt ich nie złapie, to nie przejmowali się tym, żeby za parkowanie zapłacić. W zeszłym roku, po pierwsze, zaczęły jeździć auta do e-kontroli, po drugie, kara za brak opłaty parkingowej została podniesiona z 50 do 250 zł i to razem sprawiło, że w tym momencie wreszcie możemy kontrolować to, jak kierowcy korzystają z miejsc parkingowych.

Niepozorny Nissan Leaf w służbie warszawskiego ZDM

Warszawa postawiła na popularne elektryki – Nissan Leaf, które dzięki czytnikom RFID są w stanie odczytać i rozróznić m.in Karty Powstańca, Karty N+ czy Karty Honorowe, które upoważniają do bezpłatnego korzystania ze strefy pakowania w Warszawie. Samochody skanują i robią zdjęcia wyłącznie tablicom rejestracyjnym, które następnie są sprawdzane pod względem uprawnień do parkowania. Za cały ten system odpowiada polski start-up, firma Smart Factor. Warto również zaznaczyć, że zarówno w stolicy, jak i w wielu większych polskich miastach SPP bardzo szybko się rozrasta, a jej opłaty sukcesywnie rosną. Przykładowo w Warszawie obecnie jest blisko 40 tysięcy miejsc, które znajdują się w płatnej strefie. Zarząd Dróg Miejskich już w marcu tego roku rozpisał konkurs na zakup kolejnych tego typu maszyn. W przyszłości flotę warszawskiego ZDM-u mają zasilić kolejne cztery elektryki. 

E-kontrole w całej Polsce?

Nowy system jest bacznie obserwowany przez inne duże polskie miasta, które już rozważają wprowadzenie tego typu kontroli we własnych Strefach Płatnego Parkowania.

– E-kontrola to efekt naszej współpracy z firmą Smart Factor, warszawskim start-upem, który wymyślił taki system – dodaje Dybalski. – Z jednej strony korzystamy z wiedzy warszawskiego start-upu, z drugiej strony korzystamy z pieniędzy unijnych w ramach Programu Virtual WOF, który pozwala nam na wydatkowanie tych pieniędzy w Warszawie. I wyszło z tego coś, co już interesuje inne polskie miasta, pytają się nas, jak to zrobić, jak to działa, jakie są z tego korzyści.

Czy przy obecnym poszerzaniu SPP w większości polskich miast, takie rozwiązanie będzie dobrym pomysłem? Na pewno ułatwi ono pracownikom Zarządu Dróg Miejskich egzekwowanie należności za parkowanie, a kierowców najzwyczajniej w świecie zmusi do uiszczania opłat. Może to także w znacznym stopniu rozładować zatłoczone miejsca płatnego parkowania w całym kraju.

Zdjęcie główne artykułu: Designed by Freepik

Źródło: Materiały prasowe

Tagi: , ,
Jakub Błoszyk
Redaktor i fotoreporter, który od wielu lat współpracował z największymi wydawnictwami w Polsce (Ringier Axel Springer i PolskaPress). Miłośnik nowych technologii, kuchni orientalnej oraz zapalony podróżnik.

1 Komentarz

Avatar
Jan 4 czerwca 2021 at 12:20

Trzeba uważać 😀

Zostaw komentarz