Pandemia koronawirusa sprawiła, że dla wielu pacjentów teleporada stała się jedyną formą kontaktu ze swoim lekarzem. Jak powinna przebiegać taka wizyta, jak się na nią zarejestrować i czy może być ona w jakiś sposób gorsza od tej tradycyjnej?
Teleporady, czy też telekonsultacje, to różne formy kontaktu z lekarzem za pomocą nowoczesnych metod komunikacji, takich jak telefon, mail, wideorozmowa lub czat online. Co ważne, by odbyć taką wizytę lekarską, nie musimy wychodzić z domu.
Pandemia koronawirusa sprawiła, że teleporady dostępne do tej pory wyłącznie w nielicznych placówkach, teraz stały się codziennością dla pacjentów. Było to idealne rozwiązanie również dla pracowników służby zdrowia. Wiele placówek, które borykały się z niedoborami środków ochrony osobistej dla swoich pracowników, wolały nawet kontaktować się ze swoimi pacjentami za pomocą teleporady. Takiego zdania również jest Ministerstwo Zdrowia, które zaczęło rekomendować telekonsultacje jako formę kontaktu pacjentów z lekarzami, a NFZ zaczął refundować takie wizyty nie tylko w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, ale również u lekarzy specjalistów.
Teleporady mogą odbywać się na różne sposoby w zależności od tego, jaki przyjęła dana placówka medyczna. Mogą to być:
Jeżeli chcemy skorzystać z teleporady, możemy zgłosić taką chęć na kilka sposobów. Przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy placówka, w której przyjmuje nasz lekarz, obsługuje taką formę kontaktu. Jeśli jest to przychodnia publiczna, to informacje na ten temat można uzyskać pod numerem 800 190 590. Jest to infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia. Konsultanci udostępniają takie dane na prośbę pacjentów. Jeśli chcemy umówić się do placówki prywatnej, najlepiej sprawdzić dostępne opcje za pomocą ich strony internetowej.
Sama rejestracja na konsultacje może przebiegać na kilka sposobów, w zależności od tego, jaki jest stosowany w danym ośrodku medycznym. Może być to rejestracja na konkretny termin rozmowy z lekarzem. Inne systemy umożliwiają konsultacje przez formularze oraz platformy online znajdujące się na stronie placówki.
Ważne jest, by przed wizytą wyrobić Profil Zaufany lub Internetowe Konto Pacjenta. Za ich pomocą zweryfikujemy swoją osobę podczas teleporady.
Korzystanie z teleporady to wiele zalet zarówno dla pacjentów, jak i dla lekarzy. Pacjenci nie muszą osobiście stawiać się w gabinecie lekarskim, a lekarze w czasach pandemii nie muszą narażać się na zarażenie. Teleporady ułatwiają także wizyty lekarskie mieszkańcom wsi lub małych miast, w których dostęp do lekarza jest utrudniony.
Zdjęcie główne: pixabay.com/Parentingupstream