Nowoczesna teleporada – jak powinna wyglądać?

Nowoczesna teleporada – jak powinna wyglądać?
Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Pandemia koronawirusa sprawiła, że dla wielu pacjentów teleporada stała się jedyną formą kontaktu ze swoim lekarzem. Jak powinna przebiegać taka wizyta, jak się na nią zarejestrować i czy może być ona w jakiś sposób gorsza od tej tradycyjnej? 

Teleporada – co to jest?

Teleporady, czy też telekonsultacje, to różne formy kontaktu z lekarzem za pomocą nowoczesnych metod komunikacji, takich jak telefon, mail, wideorozmowa lub czat online. Co ważne, by odbyć taką wizytę lekarską, nie musimy wychodzić z domu.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że teleporady dostępne do tej pory wyłącznie w nielicznych placówkach, teraz stały się codziennością dla pacjentów. Było to idealne rozwiązanie również dla pracowników służby zdrowia. Wiele placówek, które borykały się z niedoborami środków ochrony osobistej dla swoich pracowników, wolały nawet kontaktować się ze swoimi pacjentami za pomocą teleporady. Takiego zdania również jest Ministerstwo Zdrowia, które zaczęło rekomendować telekonsultacje jako formę kontaktu pacjentów z lekarzami, a NFZ zaczął refundować takie wizyty nie tylko w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, ale również u lekarzy specjalistów.

Formy telekonsultacji

Teleporady mogą odbywać się na różne sposoby w zależności od tego, jaki przyjęła dana placówka medyczna. Mogą to być:

  • wideorozmowa – podczas takiej teleporady widzimy się z lekarzem na ekranie naszego telefonu lub laptopa. Dzięki temu, że zarówno pacjent, jak i lekarz widzą się wzajemnie, wizyta choć w małym stopniu może przypominać tę tradycyjną. Lekarz może nawet przeprowadzać proste badania wzrokowe, na przykład zmian skórnych. Do przeprowadzenia takiej telekonsultacji potrzebny jest laptop lub telefon z dostępem do internetu oraz kamera internetowa;
  • telefon – do przeprowadzenia takiej wizyty potrzebny jest wyłącznie telefon. W zależności od placówki albo to lekarz o określonej godzinie dzwoni do nas, albo my dzwonimy do niego;
  • chat – z lekarzem możemy skontaktować się również za pomocą czatu online. Tutaj będziemy wymieniać wyłącznie wiadomości tekstowe.

Jak się zarejestrować na teleporadę?

Jeżeli chcemy skorzystać z teleporady, możemy zgłosić taką chęć na kilka sposobów. Przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy placówka, w której przyjmuje nasz lekarz, obsługuje taką formę kontaktu. Jeśli jest to przychodnia publiczna, to informacje na ten temat można uzyskać pod numerem 800 190 590. Jest to infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia. Konsultanci udostępniają takie dane na prośbę pacjentów. Jeśli chcemy umówić się do placówki prywatnej, najlepiej sprawdzić dostępne opcje za pomocą ich strony internetowej.

Sama rejestracja na konsultacje może przebiegać na kilka sposobów, w zależności od tego, jaki jest stosowany w danym ośrodku medycznym. Może być to rejestracja na konkretny termin rozmowy z lekarzem. Inne systemy umożliwiają konsultacje przez formularze oraz platformy online znajdujące się na stronie placówki. 

Ważne jest, by przed wizytą wyrobić Profil Zaufany lub Internetowe Konto Pacjenta. Za ich pomocą zweryfikujemy swoją osobę podczas teleporady.

Korzyści z teleporady

Korzystanie z teleporady to wiele zalet zarówno dla pacjentów, jak i dla lekarzy. Pacjenci nie muszą osobiście stawiać się w gabinecie lekarskim, a lekarze w czasach pandemii nie muszą narażać się na zarażenie. Teleporady ułatwiają także wizyty lekarskie mieszkańcom wsi lub małych miast, w których dostęp do lekarza jest utrudniony. 

Zdjęcie główne: pixabay.com/Parentingupstream

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*