Niezależnie od tego, czy mowa o telewizji, sieci czy innych cyfrowych mediach, artyści wciąż szukają nowych, innowacyjnych i odważnych sposobów na przedstawienie swojej wizji świata.
Technologia od zawsze towarzyszyła sztuce. Już w starożytności była ona utożsamiana z rzemiosłem, bo oznaczała znajomość określonych reguł i podążanie za nimi przy tworzeniu obiektów codziennego użytku. Przez wieki sztuki plastyczne opierały się na trzech głównych filarach – malarstwie, rzeźbie i architekturze.
Wprowadzenie aparatu fotograficznego przyniosło radykalną zmianę w kierunku rozwoju kultury, ale to od czasu popularyzacji komputerów i Internetu oraz pojawienia się cyfrowych mediów świat artystów stanął na głowie i wymieszał wszystkie swoje dziedziny w jednym garnku.
Średniowiecze w poczet sztuki wpisywało również arytmetykę, retorykę i astronomię. Renesans zaczął powoli oddzielać od niej nauki, ale dopiero XVIII wiek wprowadził pojęcie „sztuk pięknych”. W XIX wieku zaczęto wiązać tę dziedzinę kultury z twórczością i indywidualizmem, a dzisiaj jej definicja jest praktycznie niemożliwa do określenia.
Chociaż w nowoczesnym społeczeństwie sztuka uznawana jest za kolejną gałąź przemysłu, to wielu twórców jest zgodnych, że musi ona zawierać przede wszystkim element poznawczy. Artyści i inżynierowie to ludzie kreatywni – ci pierwsi tworzą dzieło, w którym kodują wiadomość dla odbiorcy. Ci drudzy tworzą technologię, która jest w stanie tę wiadomość dostarczyć.
Artysta jest w takim razie użytkownikiem technologii, która może być prosta – jak pędzel do malowania obrazu – bądź wyjątkowo skomplikowana, jak aplikacja rzeczywistości rozszerzonej na smartfony, która pozwala twórcy na stworzenie rzeźby 3D w wirtualnej rzeczywistości i udostępnienie jej w Internecie. Co więcej, kreatywny inżynier tworzy nowe technologie, które mogą inspirować artystów do znajdowania nowych form twórczych.
Dzisiejsi artyści tworzą przy użyciu sztuki cyfrowej – wirtualnej oraz interaktywnej, grafiki i animacji komputerowej, gier wideo, robotyki, druku 3D, ale także biotechnologii. Zamiast wyłącznie pędzlami i farbami, twórcy mogą malować światłem, dźwiękiem oraz oczywiście pikselami. Poza tym optymalizują techniki tradycyjne i raz za razem redefiniują granice sztuki jako takiej.
Metody cyfrowe zrewolucjonizowały również sposób udostępniania i oglądania dzieł artystycznych. Mimo że nic nie zastąpi wizyty w muzeum, to profesjonalnie zorganizowane wirtualne wystawy mogą być bardzo wartościowym rozwiązaniem zastępczym. Co więcej, oglądanie dzieł sztuk cyfrowych czy fotografii może być jeszcze lepsze w domowym zaciszu, gdzie odbiorca może cieszyć się z kontaktem ze sztuką tak długo, jak tylko chce.
Otwarcie kultury dla szerokiego grona odbiorców w Internecie daje także szansę ludziom, którzy do tej pory nie interesowali się tego typu aktywnościami. Dostęp do darmowych kursów i porad zwiększa konkurencyjność a tym samym ogólny poziom prac. Nowe technologie są rozwijane każdego dnia i codziennie zaskakują, przekraczając wyobraźnię współczesnych ludzi.
Unia sztuki z zaawansowanym technologicznie oprogramowaniem nie jest już rzadkością i wzbogaca artystyczny dyskurs. Ciekawie będzie zobaczyć, w jaką stronę szeroko zakrojony, stale zmieniający się krajobraz cyfrowej twórczości będzie się rozwijał i czy nowe technologie będą poważną alternatywą dla tradycyjnych środków artystycznych.
Od malowideł jaskiniowych minęło sporo czasu, ale tak jak wtedy, artyści używają technologii do opisywania społeczeństwa i zapisywania swoich doświadczeń dla przyszłych pokoleń.
To, co się zmienia, to właśnie technologia, która umożliwia dziś dotarcie do szerokiej, globalnej publiczności. Artyści na całym świecie mogą pracować nad zbiorowym dziełem, a odbiorcą sztuki nie jest pojedyncza osoba, ale cała ludzkość.
Niestety, sztuki nie oszczędza też globalizacja. Dzisiaj każdy może skopiować zdjęcia i filmy wideo w Internecie bez żadnych reperkusji, dlatego artyści potrzebują nowych modeli biznesowych i rozwiązań technologicznych, nie tylko związanych z samym procesem tworzenia, ale także dystrybucją swoich utworów.
Zdjęcie główne artykułu: Designed by Freepik